Joris Bosman, tenor

Na zijn studies zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Conservatorium van Brussel engageerde Joris Bosman zich als korist in diverse ensembles waaronder het Brussels Kathedraalkoor (Capelli Sancti Michaelis) o.l.v. Erik van Nevel , alsook Currende en het voormalige omroepkoor van de BRT. o.l.v. Vic Nees en het Vlaamse Radiokoor o.l.v. Johan Duijck.  Hij doet  repertoire en stijlkennis op bij ondermeer Sigiswald Kuijcken, Paul Dombrecht, René Jacobs, Florean Heyerick, Pierre Cao en anderen.

Hij bekwaamt zich als pedagoog en behaalt de eerste prijs zang in de disciplines oratorium, lied en opera. Hij behaalt de eerste prijs kamermuziek, specialisatie barokmuziek en het Hoger Diploma lied en oratorium. Hij bekwaamt zich verder bij ondermeer James Griffith (G.B.) Liam Tuan (G.B. en B.) , Marianne Blok (NL.) Chris Van Woerkom (B.), Claudine Arnaud-Verhelle en Albrecht Klora (B.)

Hij wordt als solist opgemerkt en uitgenodigd te Praag in Monteverdi’s ‘Maria-Vespers’ o.l.v. Dirkjan Horringa (Utrecht, NL.) en in de rol van Ferrando in Mozarts ‘Cosi fan tutte’ te Cambrils in Spanje. Hij zingt ter gelegenheid van het Barokfestival van de Zavel (Brussel) in Purcell’s ‘King Arthur’ en in der ‘Esel’s Schatten’ van Strauss R. ,een produktie van Opera Mobile in Dresden, Weimar en Arnstadt.

Bekend om zijn vaardigheden als acteur vertolkte hij reeds een twintigtal hoofdrollen in operetten van ondermeer  Fr. Lehar, Emmerich Kalman en  Paul Lincke met gezelschappen in België en Nederland. En in het Van Dijck jaar 2000 vertolkte hij de hoofdrol als de schilder Van Dijck in de creatie van Hans Swinnens musical “Het Meisje van Zaventem”. En in datzelfde jaar realiseert hij een radio-opname voor VRT van Rossini’s “Petite messe solennelle” onder leiding van Laszlo Heltay, voormalig dirigent van ‘St.-Martin-in-the-fields’ (Londen). Wegens ervaring met choreografie en regie bouwt wordt hij geengageerd door theater Neon te Gent voor hun jongerenproductie en in 1994 haalt hij de finale plaats met de produktie ‘à table’ op het internationale choreografenconcours te Groningen.

Hij wordt uitgenodigd op  festivals in eigen land waaronder het Festival van Vlaanderen en ‘le festival de la Wallonie’ alsook het ‘festival de l’été Mosan’.

Maar ook in Frankrijk waaronder Avignon , St.-Aubin (Bourgogne) en Pontigny,

Vaux-de-Cernay en het vermaarde Festival de Cluny in Parijs. Door zijn kennis van het renaissance-en barokrepertoire zingt hij concerten van Groningen tot Salamanca (Zuidwest-Spanje) en geeft hij masterclasses in Brescia (N.-Italië) rond de componist Luca Marenzio. In de lente van 2004 vertolkt hij de rol van ‘Achilles’ in Haendels laatste opera ‘Daedemia’ op het barokfestival van Istanbul.

Hij was te gast op ‘de zomer van Antwerpen’ als solist in de hoofdproduktie “les noces” van Stravinsky met theater Walpurgis.  Hij zong aan de Munt-opera in Brussel en met VMT en Belcanto voor de uitvoeringen van 'Boris Goudonov', ‘Der Fliegende Holländer’ , ‘Die Lustige Witwe’ en ‘Frühjahrsparade’.

Hij was  ook te gast in de opera van Rijsel voor de produktie 'Faust' van Gounod en  'La Traviata' in het voorjaar van 2007. Na een succesvolle produktie  voorjaar 2008 in Dido en Aeneas van Henry Purcell vertolkte hij de rol van Frederick in 'The Pirates of Penzance' voor (Sullivan).

Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland, Frankrijk en België.

Hij realiseerde CD-Opnames met Eufoda, Accent, en de Brusselse Mediatheek (Arsonor) en doceert zang aan de Muziekacademie 'August De Boeck' te Asse.

Contact via A{colade}:

0497411000                       info@muziekmeesters.be   

Rechtstreeks contact:

0477620025                       joris.tenor@gmail.com